Shoei GT-Air

 

A japán prémium bukósisak gyártó 2013-as sportos új túra-sport sisakja az agresszív, modern dizájnú héjban a legmodernebb bélést/szellőzést egy lehajtható napszemüveggel ötvözte, zárt sisakban most először.

Ismét egy maradandót gurított a Shoei - bemutatták a GT-Airt, azt az új, univerzális felépítésű sporttúra bukót, amivel, igazából, kisebb-nagyobb mértékben az összes többi zárt sisakjuknak egycsapással házon belüli konkurenciát állítottak.

A motorosok körében manapság egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a beépített napellenző plexivel felszerelt bukósisakok. Ez a trend természetesen a Shoei figyelmét sem kerülte el, lásd, felhajtható állú Neotec modelljükben kifejlesztették a plexin belüli, lehajtható napellenzőt - ezt a mechanikát örökölte meg most az új GT-Air, amivel ez lett az első napellenzős zárt Shoei valaha.

A Shoei GT-Air másik szembetűnő különlegessége a héj formája. A Shoei által alkalmazott A.I.M. (Advanced Integrated Matrix) nevű héjszerkezet (üveg- és organikus szálak ötrétegű kombinációja) megalkotásánál a tervezők láthatóan az X-Spirit verseny Shoei formájából is merítettek ihletet: a hátsó, turbulencia-leválasztó légterelő lépcső igazán karakteres formát kölcsönöz a GT-Air számára is.

A dizájnerek igyekeztek egy olyan bukósisakot létrehozni, amit öröm birtokolni, már az általa képviselt esztétikum miatt is. Akülönleges kiképzésű, helyenként befelé mélyedő héj és az egyedi kialakítású, nagyméretű (vastag kesztyűben is könnyen nyithatózárható) szellőzőnyílásoknak köszönhetően a GT-Air formája összetéveszthetetlen.

A héjformát egyébként nem csak az esztétikum diktálta: a különleges formák ahhoz is hozzájárulnak, hogy minden, ebből a szempontból bonyolultabb helyen, azaz a pleximechanikánál oldalt, illetve a napellenző plexi házánál a homlokrésznél, ne kelljen kompromisszumokat kötni a héj és az ütéselnyelő EPS réteg vastagságában.

Természetesen a szellőzésre is rendkívüli figyelmet fordítottak a Shoei-nál; a szélcsatorna tesztekre sosem sajnálták az időt és erőforrásaikat a japánok. Állításuk szerint a GT-Air rendszere akár a nedves, esős időjárás esetén tapasztalható nehéz, páradús-, akár a száraz és meleg levegőt egyaránt rendkívüli hatásfokkal képes szellőztetni, miközben, mint mondják, a szélzaj is a lehető legalacsonyabb.

A GT-Air belső felépítésénél a Shoei hű maradt tradiícióihoz és csak a legjobb minőségű anyagokat használja: a többféle keménységű szivacsokból rétegesen felépített belső szerkezet természetesen teljes egészében eltávolítható - ahogy azt egy ilyen kategóriájú sisaktól el is várja az ember -, hogy a GT-Air az évek során mindig tökéletesen tisztán tartható legyen.

Ezen felül az arcpárnák belső szerkezetébe beépítették a néhány évvel ezelőtt megjelenő, és azóta bizonyára számos motoros életének megmentésében döntő szerepet játszó E.Q.R.S. (Emergeny Quick Release System) rendszert is. Az EQRS egy baleset során lehetővé teszi a mentést végző egységeknek, hogy egyetlen mozdulattal eltávolítsák a még a motoros fején lévő sisak arcpárnáit, így nagyságrendekkel könnyebb magát a sisakot levenni a szerencsétlenül járt motoros fejéről.

A Shoei GT-Air hét különböző egyszínű fényezéssel (fekete, citromsárga, ezüst, mattfekete, mattezüst, piros és fehér), illetve négyfajta dizájnnal (azokon belül további különböző színekben) elérhető.